Gezondheid neus

Griep voorkomen: 8 natuurlijke tips

Griep voorkomen is beter dan genezen, dat weten we allemaal. Met het virus thuiszitten is namelijk alles behalve een pretje. Bovendien verspreidt de griep zich enorm snel. Hoewel je het griepvirus nooit honderd procent tegenhoudt, kan je wel voorkomen dat je er erg ziek van wordt. Ontdek hier 8 natuurlijke wondermiddeltjes.

1. Slaap veel

Als je een slaaptekort hebt, heeft je lichaam niet genoeg kracht om het virus en zijn ziektekiemen te bestrijden. Kruip daarom – vooral tijdens de herfst en winter – op tijd in je bed en probeer een regelmatig ritme aan te houden.

2. Beweeg zoveel je kan

Ook genoeg beweging is cruciaal om weerstand op te bouwen. Zo komt je stofwisseling beter op gang en worden er afweerstoffen aangemaakt. Hoe beter je conditie, hoe beter je bestand bent tegen virussen.

3. Ventileer ruimtes

Net zoals bij het coronavirus, is het voor de griep nuttig om ruimtes goed te ventileren. Zo vermijd je dat iemand die in dezelfde ruimte niest of hoest het virus meteen doorgeeft. De virusdeeltjes blijven namelijk in de lucht hangen en komen door te ademen in jouw lichaam terecht. Trek dus eens een extra trui aan en zet het raam in je kantoor, klas of werkplek lekker wijd open.

4. Vermijd stress

Stress heeft een negatieve invloed op je energieniveau en maakt je gevoeliger voor griep en verkoudheid. Als het griepvirus je dan te pakken krijgt, heb je misschien niet de kracht om ertegen te vechten. Je mentale en fysieke gezondheid zijn nauw met elkaar verbonden.

5. Blijf je handen wassen

Persoonlijke hygiene

Grondig onze handen wassen: het zit er bij de meeste mensen al goed ingepeperd. Toch is dit tijdens het griepseizoen extra belangrijk. Zo zorg je ervoor dat de ziektekiemen die op je handen zitten niet via je neus, mond of ogen in je lichaam terechtkomen. Water, zeep en een goede wastechniek: meer heb je niet nodig!

6. Pak alle zon (en vitamine D) die je kan

In de herfst en winter krijg je een stuk minder vitamine D binnen. Zorg er dus voor dat áls de zon schijnt, je snel even naar buiten gaat. Je lichaam heeft vitamine D nodig om het kalkniveau in je lichaam hoog te houden. Je kan natuurlijk ook vitamine D uit vette vis of supplementen halen.

7. Eet rode pepers en knoflook

Rode pepers bevatten vitamine C én een stof die je immuunsysteem goed doet, namelijk capsaïcine. Maak je eten dus gerust extra pikant. Daarnaast is ook extra knoflook welkom. Dit helpt je immuunsysteem om bacteriën te bestrijden. Alliine, een stof die in knoflook zit, wordt tijdens het pletten of kauwen omgezet in allicine. En die stof helpt de witte cellen dan weer om virussen te bestrijden.

8. Gouden raad: spoel je neus

Neus-spoelen-zoutoplossing-Rhino Horn

Wist je dat je virusdeeltjes direct uit je neus kan spoelen? Dat doe je met een natuurlijke neusspoeling. Een oplossing van water en zout houdt je neus open. Ook ideaal om een verkoudheid tegen te houden!

De makkelijkste manier om je neus te spoelen is met de Rhino Horn. Ontdek hier hoe het werkt.

Gerelateerde artikelen

5 voordelen van een vrije ademhaling voor je gezondheid

Ademen doen we automatisch. Maar wist je dat een vrije ademhaling veel voordelen kan hebben voor je gezondheid? Ontdek de voordelen.

Griep op werk voorkomen

6 tips om griep op de werkplek te voorkomen

In de werkomgeving staat de preventie van griep hoog op de prioriteitenlijst. Het influenzavirus kan zich razendsnel verspreiden en kan leiden tot ziekteverzuim. In dit artikel geven we 6 tips om de verspreiding van griep op de werkvloer zoveel mogelijk te voorkomen.